DUBAI KOSTASXRISTOFILOPOULOS 01Το παρακάτω κείμενο του Κώστα Χριστοφιλόπουλου δημοσιεύτηκε το Σάββατο 23 Ιουνίου του 2007 στο τεύχος 375 του περιοδικού Γεωτρόπιο.

----------------------------------------------------------------------------------------------

ejofilo

 

ΝΤΟΥΜΠΑΪΛΑΝΤ

Κείμενα-Φωτό: Κώστας Χριστοφιλόπουλος

Σαν βγεις στον πηγαιμό για το κοσμοπολίτικο Ντουμπάϊ, καλό είναι να μην περιμένεις να ζήσεις παραδοσιακές αραβικές στιγμές και «χίλιες και μία νύχτες».

Αυτό βέβαια δεν είναι αποτρεπτικό για να βιώσεις τη μοναδική εμπειρία για το που μπορεί να φθάσει η ανθρώπινη φαντασία και δημιουργία, όταν διατίθενται μυθώδη κεφάλαια, που τα παρέχει μάλιστα απλόχερα και χωρίς κόπο η μάνα γη.

 

Ήταν το πρώτο ταξίδι μου σε αραβική χώρα και βρέθηκα στο Ντουμπάϊ, φιλοξενούμενος από Έλληνες εργαζόμενους, στην αεροπορική εταιρεία των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων.

Προσγειωθήκαμε βράδυ και η πρώτη εικόνα από ψηλά που έχω στο μυαλό μου, είναι μια υπερβολικά φωταγωγημένη πόλη, τόσο φωταγωγημένη που αφελώς ρώτησα την ελληνόφωνη αεροσυνοδό, αν κάτω βλέπουμε πετρελαιοπηγές.

Φυσικά και δεν ήταν!

DUBAI 11Όμως εδώ, οι εκφράσεις «ενεργειακή κρίση» και «οικονομία» είναι άγνωστες.

Δεύτερη εικόνα, στον έλεγχο των διαβατηρίων, «μυρωδιά» αραβικής χώρας.

Όλοι οι υπάλληλοι στα γκισέ ντυμένοι παραδοσιακά.

Λευκά οι άνδρες, μαύρα οι γυναίκες.

Φαντάστηκα την πόλη με τους ουρανοξύστες που θυμίζουν Νέα Υόρκη και τον κόσμο να κυκλοφορεί με τις κελεμπίες και τις μπούρκες και να συνθέτει σκηνικό ακραίας αντίθεσης.

Αφελής σκέψη δεύτερη!

Έξω από το αεροδρόμιο όλα θυμίζουν σύγχρονη μεγαλούπολη.

Πολυεθνικός κόσμος, ντύσιμο δυτικό και αραιά και που κάποιος με παραδοσιακή ενδυμασία.

DUBAI 24Κατευθυνόμενοι προς το σπίτι των φίλων που μας φιλοξενούσαν, παίρνουμε μια πρώτη, επιφανειακή φυσικά, γεύση του σκηνικού που έχει στηθεί εκεί που στα μέσα του περασμένου αιώνα, δεν υπήρχε τίποτα άλλο από ψαροκαλύβες κατασκευασμένες από λάσπη και κοράλια, βεδουϊνους, φτωχούς ψαράδες και καμηλιέρηδες..

 Το Ντουμπάϊ, μητρόπολη των επιχειρήσεων και του τουρισμού της Μέσης Ανατολής έχει χαρακτήρα μοντέρνο και παλιό ταυτοχρόνως. Είναι η δεύτερη μεγαλύτερη πόλη των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων με πληθυσμό 900.000 κατοίκων.

Τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα είναι μια ένωση επτά κρατιδίων. Το μεγαλύτερο μέρος του Εμιράτου του Ντουμπάϊ αποτελείται από κυματιστούς αμμόλοφους που αγκαλιάζουν τους πρόποδες των άγονων βουνών Hajar.

Πριν από λίγα χρόνια, στους λόφους κατοικούσαν νομάδες Βεδουίνοι με τα κοπάδια τους. Σήμερα, οι νομάδες έχουν όλοι εγκατασταθεί είτε σε χωριά γύρω από τις λίγες εύφορες οάσεις και κοιλάδες είτε στην πόλη.

DUBAI 37Το μοντέρνο Ντουμπάϊ είναι το προϊόν της έντονης ανάπτυξης των τελευταίων 20 ετών. Πριν από αυτό ήταν ένα μικρό εμπορικό λιμάνι χτισμένο γύρω από την είσοδο του όρμου. Τον 18ο αιώνα ήταν ένα ψαροχώρι στο οποίο κατοικούσαν μέλη της φυλής Bani Yas. Οι ρίζες του πάντως μας οδηγούν στο ακόμη πιο μακρινό παρελθόν. Το Μουσείο της πόλης παρουσιάζει μια πλούσια συλλογή από αντικείμενα που βρέθηκαν σε τάφους της 1ης χιλιετίας π.Χ. στο κοντινό Al Qusais, ενώ ένας σταθμός καραβανιών
του 6ου αιώνα μ.X. ανασκάφθηκε στο προάστιο της Jumeirah.

Το χωριό άρχισε να αναπτύσσεται πραγματικά στις αρχές του 19ου αιώνα, όταν περίπου 800 μέλη της φυλής Bani Yas, οι Al Bu Falasah, μετακινήθηκαν βόρεια και εγκαταστάθηκαν στο Ντουμπάι.

Ο άνθρωπος που βρίσκεται σήμερα, πίσω από όλο αυτό τον κατασκευαστικό πυρετό στο Ντουμπάϊ δεν είναι άλλος από τον σεΐχη Mοχάμεντ Μπιν Ρασίντ Αλ Μακτούμπ, που διοικεί το μικροσκοπικό αυτό κράτος. Ο μουσουλμάνος ηγεμών του Εμιράτου, είναι ταυτόχρονα και πολύ καλός καπιταλιστής. Χάρη στις προσπάθειές του το ονομαστικό ΑΕΠ του Ντουμπάϊ αυξήθηκε δραστικά την τελευταία δεκαετία από 8 δισ. δολάρια σε 20 δισ. δολάρια. Όλος αυτός ο πλούτος όμως δεν προέρχεται μόνο από το πετρέλαιο, η παραγωγή του οποίου συνεισφέρει μόνο στο 8,5% του ΑΕΠ. Σχεδόν τα δύο τρίτα του ΑΕΠ προέρχονται από το εμπόριο, τον τουρισμό, την αγορά ακινήτων, τις κατασκευές και τις χρηματοοικονομικές υπηρεσίες.

DUBAI 55Ο Μοχάμεντ κινείται γρήγορα, ιδιαίτερα όταν πρόκειται για εμπορικά θέματα. Γνωρίζοντας ότι το πετρέλαιο στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα θα αρχίσει να τελειώνει από το 2020, κάνει ότι μπορεί για να προσελκύσει ξένα κεφάλαια σε μια περιοχή που χαρακτηρίζεται από τον προστατευτισμό των ηγετών της. Έτσι, δημιούργησε τέσσερις ζώνες ελεύθερου εμπορίου και κατάφερε να προσελκύσει εταιρείες όπως η Μάικροσοφτ, η Σίσκο, το CNN και το Ρώυτερ. H συμφωνία «ανοικτών ουρανών», οδήγησε την Air France στην απόφαση να χρησιμοποιήσει το Ντουμπάϊ σαν περιφερειακό κέντρο μεταφοράς εμπορευμάτων. Ο εμφύλιος πόλεμος στον Λίβανο, αλλά και ο πόλεμος μεταξύ Ιράν και Ιράκ, άφησε το Ντουμπάϊ χωρίς μεγάλο ανταγωνισμό. Με μόλις 10 εκατ. δολάρια ο Μοχάμεντ δημιούργησε την αεροπορική εταιρεία Emirates Airlines που πλέον θεωρείται από τις κορυφαίες στον κόσμο.

Στους κεντρικούς δρόμους της πόλης του Ντουμπάϊ, παρατηρούμε την παντελή έλλειψη αστυνομικών και όπως είναι φυσικό ρωτάμε, αν υπάρχει εγκληματικότητα στην χώρα των Αραβικών Εμιράτων. Μηδενική, μας πληροφορούν και μας δείχνουν τις κάμερες που ελέγχουν την κυκλοφορία σε κάθε φανάρι. Κανένας δεν μπορεί να ξεπεράσει το όριο ταχύτητας χωρίς να καταγραφεί. Φανταστείτε! Στη χώρα που κυκλοφορούν τα ακριβότερα και ταχύτερα αυτοκίνητα στον κόσμο.

DUBAI 46Το ξαφνικό ψιλόβροχο, κάτι πολύ σπάνιο για το Ντουμπάϊ, συνοδευόμενο από δυνατό άνεμο που σήκωνε πυκνό νέφος από τη σκόνη της ερήμου, δημιούργησε ένα αναπάντεχο μποτιλιάρισμα στους κεντρικούς δρόμους και οι αναγκαστικές στάσεις μας έδωσαν την ευκαιρία να παρατηρήσουμε το δάσος από ουρανοξύστες που φυτρώνει γύρω μας, άλλοι τελειωμένοι και άλλοι, οι περισσότεροι, στο στάδιο της κατασκευής. Σκηνικό που θυμίζει αμερικάνικη μεγαλούπολη. Οι κεντρικοί δρόμοι του Ντουμπάϊ έχουν χαραχτεί παράλληλα προς την παραλία με την άμμο σαν ζάχαρη και τα γαλανά νερά του Περσικού κόλπου.

Μέσα στη θάλασσα, πάνω σε τεχνητό νησί το διάσημο πολυτελές ξενοδοχείο Μπουρτζ Αλ Αράμπ, ένα τεράστιο ομοίωμα ιστιοφόρου που μοιάζει να ταξιδεύει στο αραβικό πέλαγος.

Οι λουόμενοι απολαμβάνουν την φαινομενικά ήρεμη θάλασσα, οι πινακίδες όμως προειδοποιούν για τα επικίνδυνα ρεύματα και τα ξαφνικά κύματα που σηκώνουν τα μπουρίνια του Περσικού.  

Στη μαρίνα τα πολυτελή σκάφη στη σειρά φανερώνουν την οικονομική κατάσταση των κατοίκων. Γύρω καφέ και εστιατόρια για όλα τα βαλάντια, στη σκιά των πανύψηλων ξενοδοχείων.

DUBAI 28Ανάμεσα στα ξενοδοχεία το τεχνητό κανάλι με τους βαρκάρηδες ντυμένους αραβικά θυμίζει Βενετία της ανατολής. Οι βαρκάρηδες μας καλούν πολύ ευγενικά για μια βόλτα. Με μεγάλη έκπληξη στο τέλος μαθαίνουμε ότι η βόλτα ήταν δωρεάν και ότι οι βαρκάρηδες είναι κρατικοί υπάλληλοι. Όλα για τον τουρισμό!

Φυσικά θελήσαμε να πάρουμε μια γεύση και από παραδοσιακή αραβική αγορά και επισκεφτήκαμε το παλιό Ντουμπάϊ που χωρίζεται από το νέο με το μεγάλο τεχνητό κανάλι Κρηκ. Εδώ ένας άλλος κόσμος. Περισσότερες κελεμπίες και μπούρκες και η πλειοψηφία ένα κράμα φυλών κυρίως Ινδοί και Πακιστανοί.

Οι αλλοδαποί απ’ αυτές τις χώρες είναι η άλλη όψη της πολυτέλειας. Όλες οι δουλειές, οικοδομικές, οικιακές, κηπουρικές και γενικά οι βοηθητικές που δεν καταδέχονται οι ντουμπαϊνοί, γίνονται απ’ αυτούς και όπως μάθαμε με αμοιβές πολύ χαμηλές και συνθήκες διαβίωσης που θυμίζουν γκέτο. Πριν λίγο καιρό εξοργισμένοι από τα μεροκάματα πείνας (4 δολάρια την ημέρα η αμοιβή του ανειδίκευτου εργάτη), περίπου 2.500 εργαζόμενοι από το Mπανγκλαντές, την Iνδία, το Πακιστάν και την Kίνα, επιτέθηκαν στα γραφεία της εργοδότριας κατασκευαστικής εταιρείας, με έδρα το Nτουμπάϊ. Eσπασαν υπολογιστές, έκαψαν αυτοκίνητα και μηχανήματα και ξυλοκόπησαν τους άνδρες ασφαλείας. Συνολικά προξένησαν ζημιές 1 εκατομμυρίου δολαρίων και την επόμενη μέρα αρνήθηκανDUBAI 45 να επιστρέψουν στις δουλειές τους, αν δεν βελτιωθούν τα μεροκάματα και οι συνθήκες εργασίας τους. Σε συμπαράσταση κατέβηκαν σε απεργία και οι εργάτες ενός νέου τερματικού σταθμού στο αεροδρόμιο του Nτουμπάϊ. Tα γεγονότα ήταν η μεγαλύτερη, αλλά όχι η πρώτη, εργατική αναταραχή στις αναπτυσσόμενες χώρες του Kόλπου.Oι άνθρωποι αυτοί ζουν γκετοποιημένοι και δουλεύουν σε συνθήκες σκλαβιάς, όπως έχουν καταγγείλει επανειλημμένα ο OHE και οι οργανώσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
Πρόσφατα έγιναν απεργίες στο Kατάρ και στο Oμάν, ενώ στο Kουβέιτ και στα Hνωμένα Aραβικά Eμιράτα (όπου ανήκει το Nτουμπάϊ) τα εκατομμύρια ξένοι εργάτες ξεπερνούν ήδη τον ντόπιο πληθυσμό! Υπολογίζεται ότι είναι ξένοι τα τρία τέταρτα των 5 εκατομμυρίων κατοίκων στα HAE, ενώ στη Σαουδική Aραβία οι αλλοδαποί αποτελούν το 21% ενός πληθυσμού 26 εκατομμυρίων. Tο υπουργείο Eσωτερικών του Nτουμπάι υποσχέθηκε πάντως, να συζητήσει τα αιτήματα των 
εξεγερμένων εργατών για καταβολή υπερωριών, καλύτερη ιατρική περίθαλψη και ανθρώπινη συμπεριφορά από τους επιστάτες.

 Περνάμε απέναντι διασχίζοντας το Κρηκ με μια από τις δεκάδες βάρκες που κινούνται ασταμάτητα μεταφέροντας επιβάτες μέρα νύχτα, με εισιτήριο ιδιαίτερα χαμηλό για έναν τουρίστα, αρκετά υψηλό όμως για τους χιλιάδες αλλοδαπούς εργαζόμενους που καθημερινά τις χρησιμοποιούν.

DUBAI 53Η παραδοσιακή αγορά του παλιού Ντουμπάϊ δεν είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακή, ούτε σε όγκο ούτε σε ποικιλία, κάτι που είναι φυσικό σε μια περιοχή που ακριβώς απέναντι βρίσκονται τα μεγαλύτερα και πληρέστερα εμπορικά κέντρα στον κόσμο, με πλήθος οικονομικών προσφορών.

Κοντά στην παραδοσιακή αγορά βρίσκεται η πασίγνωστη αγορά του χρυσού του Ντουμπάϊ που προσελκύει πλήθος τουριστών και που το χαρακτηριστικό της είναι ότι μπορεί να βρει κάποιος πολλές ευκαιρίες, αν βέβαια έχει ικανότητες στο παζάρι της τιμής, κάτι που εδώ θεωρείται απόλυτα φυσικό.

Την άλλη μέρα οι φίλοι μας μας είχαν ετοιμάσει μια εκδρομή έκπληξη στην έρημο.

Σε μικρή απόσταση από το εντυπωσιακό σκηνικό από ουρανοξύστες και καταπράσινα πάρκα, λες και βγαίνουμε από μια κινηματογραφική κατασκευή, παίρνουμε έναν ολόισιο αυτοκινητόδρομο και μπαίνουμε στο άγονο τοπίο των αμμόλοφων.

Ο ήλιος καίει και στο αυτοκίνητο ο κλιματισμός με δυσκολία μας δροσίζει, καθώς το καλοκαίρι εδώ η ζέστη, σε συνδυασμό με την υγρασία είναι αφόρητη.

Ξαφνικά στη μέση της ερήμου ο μικρός γιος των φίλων μας, ζητάει νερό και νερό μαζί μας δεν έχουμε.

Κανένα πρόβλημα.

DUBAI 58Λίγο πιο κάτω διασταύρωση, στροφή αριστερά, μαντρότοιχος, φυλάκιο με μπάρες και μπαίνουμε σ’ έναν πολυτελή οικισμό, φυλασσόμενο, σαν μεγάλο χωριό στην έρημο, με όλες τις ανέσεις για τους κατοίκους και φυσικά το απαραίτητο εμπορικό κέντρο και το σουπερμάρκετ.

Παίρνουμε προμήθειες και συνεχίζουμε το δρόμο μας, πάντα προσέχοντας το όριο ταχύτητας, αφού σε τακτά διαστήματα ακόμη και στην λεωφόρο της ερήμου υπάρχουν κάμερες.

Στη διαδρομή, διακρίνουμε μες το λιοπύρι, μικρές φάρμες, σαν μεγάλα μαντριά, γεμάτες καμήλες.

Προορισμός μας μια τεχνητή όαση, στην οποία υπάρχει επίσης ξενοδοχείο πολυτελείας.

Βλέπουμε καθ’ οδόν τεράστιες γιγαντοαφίσες να παριστάνουν διάφορες σκηνές από θαύματα του παγκόσμιου πολιτισμού και τις σπουδαιότερες παραδόσεις από όλη την υφήλιο.

Οι φίλοι μας μας πληροφορούν ότι εδώ σχεδιάζεται η λεωφόρος των πολιτισμών, δηλαδή θα κατασκευαστούν απομιμήσεις μνημείων απ’ όλο τον κόσμο, που υπολογίζουν να προσελκύσουν εκατομμύρια τουρίστες.

Κάτι σαν Ντίσνεϊλαντ για μεγάλους. Δεν είναι τυχαίο ότι κάποιοι αποκαλούν το νέο Ντουμπάϊ Ντουμπάϊλαντ.

DUBAI 12Η τεχνητή όαση οργανωμένη πλήρως για να δεχθεί τα γερά πορτοφόλια. Σουϊτες, τεράστια πισίνα, παραδοσιακή ταβέρνα με σκηνικό παρμένο απ’ τον τρόπο που ζούσαν οι βεδουϊνοι και βέβαια άλογα και καμήλες για μια μικρή βόλτα στην άμμο που απόλαυσαν δεόντως μικροί και μεγάλοι της παρέας.

Επιστροφή στην πόλη και επίσκεψη σε ένα από τα πολλά εμπορικά κέντρα.

Όλες οι γνωστές φίρμες σε ρούχα, καλλυντικά, ηλεκτρονικά και ότι άλλο μπορεί να ζητήσει κάποιος, σε τιμές μάλλον ανάλογες με την Ελλάδα.

Πολύ κοντά ένα μεγάλο σουπερμάρκετ, στο οποίο βρήκαμε μέχρι και ελιές Καλαμών.

Δίπλα ακριβώς μια πόρτα μαγαζιού χωρίς βιτρίνες και παράθυρα. Εδώ μπορείς να βρεις όλα τα αλκοολούχα ποτά, με ειδική όμως άδεια αφού στα Εμιράτα το αλκοόλ επισήμως απαγορεύεται.

Φυσικά σε όλα τα μπαρ των ξενοδοχείων επιτρέπεται και μια τέτοια γεύση πήραμε στο μπαρ 44 που βρίσκεται στον αντίστοιχο όροφο ξενοδοχείου, όπου αντικρίσαμε εικόνες αράβων με κελεμπίες να απολαμβάνουν το ποτό τους.

DUBAI 31Μοναδική εμπειρία όμως ήταν όταν πετάξαμε πάνω απ’ το Ντουμπάϊ με ελικόπτερο.

Τότε ήταν που πραγματικά φάνηκε σε όλη του τη διάσταση το τεχνολογικό θαύμα που συντελείται στην περιοχή. Σε έναν άνυδρο τόπο το πράσινο καταλαμβάνει ποσοστό που θα ζήλευαν πολλές μεγαλουπόλεις. Πώς έλυσαν το πρόβλημα του νερού; Με μεγάλη επένδυση στην αφαλάτωση του θαλασσινού νερού.

Το πετρέλαιο να’ ναι καλά…

Και όχι μόνο το νερό δεν λείπει, δεν λείπει και το χιόνι. Όταν όλα τα χιονοδρομικά κέντρα της Ευρώπης έκλειναν ή υπολειτουργούσαν λόγω ανόδου της θερμοκρασίας, στο Ντουμπάϊ έκαναν σκι.

Το τεχνητό βουνό με τις πέντε πίστες - διαφορετικές σε ύψος και βαθμό δυσκολίας - φθάνει τα 22.500 τ.μ., σαν να μιλάμε δηλαδή για τρία γήπεδα ποδοσφαίρου και ύψος 25 ορόφους. Κάθε βράδυ παράγονται περίπου 30 τόνοι χιονιού για να αναπληρωθεί η ποσότητα που λιώνει, εξαιτίας των διακυμάνσεων της θερμοκρασίας. Στη διάρκεια της ημέρας, η θερμοκρασία που επικρατεί στο εσωτερικό του χιονοδρομικού κέντρου μπορεί να φθάσει τους -2 βαθμούς Κελσίου, το βράδυ όμως διατηρείται στους -7. Οι εκπρόσωποι του κέντρου υποστηρίζουν ότι το χιόνι στο Σκι Ντουμπάι παράγεται όπως και στη φύση, με τη μετατροπή του νερού σε σύννεφο μικρών σωματιδίων πάγου, τα οποία επιτρέπουν τη δημιουργία νιφάδων.
Η κατασκευή του Σκι Ντουμπάϊ κόστισε γύρω στα 150 εκατομμύρια δολάρια.

Ο αμερικανός πιλότος του ελικοπτέρου, υπάλληλος της τουριστικής εταιρίας που μας το διέθεσε, μας ξενάγησε από ψηλά στο Μπουρτζ Αλ Αράμπ, στα κανάλια, στους ουρανοξύστες, μας πέρασε και δίπλα από το κτίριο που οι ντουμπαϊνοί διαφημίζουν ότι όταν ολοκληρωθεί θα είναι ο ψηλότερος πύργος στον κόσμο, κάτι σαν νέος πύργος της βιβλικής βαβέλ δηλαδή.

images00
Το Μπουρζ Ντουμπάϊ, κόστους δύο δισ. δολαρίων, αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί μέσα στο 2007. Μέχρι τότε θα ψηλώνει με ρυθμό έναν όροφο ανά εβδομάδα.

Το κτίριο θα έχει μικτή χρήση, με ένα πολυτελές ξενοδοχείο να καταλαμβάνει τους μεσαίους ορόφους, διαμερίσματα και γραφεία τους ψηλότερους. Στον 124ο όροφο θα υπάρχει κατάστρωμα παρατήρησης για τους επισκέπτες.

Τα πανάκριβα 700 διαμερίσματα πωλήθηκαν όλα περίπου οκτώ ώρες μετά τη διάθεσή τους στην αγορά. Το συνολικό εμβαδόν του πύργου φτάνει τα 345.000 τετραγωνικά μέτρα.

Γύρω από το Μπουρζ Ντουμπάϊ, στο κέντρο της πόλης, έχει ήδη ξεκινήσει η κατασκευή του Εμπορικού Κέντρου του Ντουμπάϊ, που θα είναι το μεγαλύτερο του κόσμου, με ξενοδοχεία, ουρανοξύστες με διαμερίσματα και τεχνητές λίμνες.

Το ελικόπτερο μας πέταξε και πάνω από το «όγδοο θαύμα του κόσμου», πάνω από τα Παλμ, τα τεχνητά νησιά που από ψηλά διακρίνεται ακριβώς το περίγραμμά τους.

Tα τρία νησιά (Tζουμέιρα, Tζεμπέλ Aλί και Nτέιρα), τα οποία έχουν το σχήμα φοινικόδεντρου, είναι τα μεγαλύτερα τεχνητά νησιά στον κόσμο. Kαι αποτελούν «κλειδί» στις φιλοδοξίες του Nτουμπάϊ να ανταγωνιστεί τη Σιγκαπούρη και το Xονγκ Kονγκ ως επιχειρηματικός «ομφαλός», αλλά και να ξεπεράσει το Λας Bέγκας ως πρωτεύουσα της διασκέδασης!

Tα νησιά, τα οποία εκτιμάται ότι θα έχουν ολοκληρωθεί μέσα στο 2007, θα φιλοξενούν υπερπολυτελή ξενοδοχεία και βίλες, εστιατόρια, κινηματογράφους και εμπορικά κέντρα.

DUBAI 28Μάλιστα, η νήσος Tζουμέιρα άνοιξε τις πύλες της στους πρώτους 4.000 κατοίκους της «φοινικούπολης», η οποία έως το 2010 αναμένεται να κατοικείται από 60.000 κατοίκους και να απασχολεί 50.000 εργαζόμενους σε δεκάδες ξενοδοχεία και καταστήματα.

Λίγο πιο έξω σχεδιάζεται να δημιουργηθούν 300 ακόμα νησιά, τα TheWorld, διατεταγμένα σε σχήμα που παραπέμπει στο χάρτη του κόσμου.

Δεκάδες διασημότητες, όπως ο Βρετανός ποδοσφαιριστής Ντέιβιντ Μπέκαμ, έχουν αγοράσει προκαταβολικά βίλες ή νησιά στο συγκρότημα. Ένα από τα νησάκια θα χρησιμοποιείται αποκλειστικά για γκολφ, και ένα ακόμα για αφρικανικό σαφάρι.

Βέβαια δεν λείπουν και οι προβληματισμοί για την παρέμβαση στο φυσικό περιβάλλον και η WWF έχει χαρακτηρίσει ήδη την κατασκευή των νησιών καταστροφική.

Ο μόνος κοραλλιογενής ύφαλος έξω από το Ντουμπάϊ καταστράφηκε από τις βυθοκόρους που εκβάθυναν την περιοχή για τα θεμέλια των νησιών, η λάσπη θόλωσε τα νερά, τα φυσικά ρεύματα εξετράπησαν και οι περιοχές όπου γενούν τα αβγά τους θαλάσσιες χελώνες διαταράχτηκαν ανεπανόρθωτα.

Εκπρόσωποι της εταιρίας που τα κατασκευάζει ωστόσο, αντικρούουν τις κατηγορίες, υποστηρίζοντας ότι το πρόγραμμα θα αυξήσει την ακτογραμμή της πόλης από τα 60 στα 1.200 χιλιόμετρα και παράλληλα θα δώσει ώθηση στον εμπλουτισμό του οικοσυστήματος με τεχνητούς κοραλλιογενείς υφάλους, εκεί όπου πρώτα υπήρχε μόνο επίπεδη άμμος.

Επιπλέον λένε πως, ένα ολόκληρο τεχνητό νησάκι θα παραδοθεί στις χελώνες για να αποθέτουν τα αβγά τους.

Ένα γιγαντιαίο θέρετρο κόστους δισεκατομμυρίων δολαρίων, μια Μύκονος της υφηλίου, μια κιβωτός όσων υπάρχουν σήμερα σχεδιάζεται, αναπτύσσεται, πουλιέται και νοικιάζεται μέσα στην καυτή έρημο. Όπως λένε οι ειδικοί, το πετρέλαιο που τα δημιούργησε όλα αυτά, λιγοστεύει. Οι ντουμπαϊνοί κάνουν αγώνα με το χρόνο, για ένα νέο οικονομικό περιβάλλον, που θα στηρίζεται στον τουρισμό και στην παροχή πολυτελών υπηρεσιών, για να αποτρέψουν μια επιστροφή στο σκληρό παρελθόν.

DUBAI, ΝΤΟΥΜΠΑΙ, ΝΤΟΥΜΠΑΪ, Ντουμπάι, Ντουμπαϊ, Ντουμπαι, ντουμπαι, ντουμπάι, ντουμπαϊ, Ντουμπάιλαντ, Ντουμπαιλαντ, Ντουμπαϊλαντ, ΝΤΟΥΜΠΑΙΛΑΝΤ, ΝΤΟΥΜΠΑΪΛΑΝΤ, ντουμπαιλαντ, ντουμπάιλαντ, ΝΤΟΥΜΠΑΪΛΑΝΤ: ΠΑΛΑΤΙΑ ΣΤΗΝ ΑΜΜΟ, Ντουμπάιλαντ: Παλάτια στην Άμμο, Κώστας Χριστοφιλόπουλος, ΚΩΣΤΑΣ ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΟΠΟΥΛΟΣ, κώστας χριστοφιλόπουλος, κωστας χριστοφιλοπουλος, ταξιδι, ταξίδι, ΤΑΞΙΔΙ, kostas christofilopoulos, kostas xristofilopoulos, αραβία, ΑΡΑΒΙΑ, ΗΝΩΜΕΝΑ ΑΡΑΒΙΚΑ ΕΜΙΡΑΤΑ, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Εμιρατα, ΕΜΙΡΑΤΑ, Εμιράτα, εμιράτα, DUBAI, ΝΤΟΥΜΠΑΙ, ΝΤΟΥΜΠΑΪ, Ντουμπάι, Ντουμπαϊ, Ντουμπαι, ντουμπαι, ντουμπάι, ντουμπαϊ, Ντουμπάιλαντ, Ντουμπαιλαντ, Ντουμπαϊλαντ, ΝΤΟΥΜΠΑΙΛΑΝΤ, ΝΤΟΥΜΠΑΪΛΑΝΤ, ντουμπαιλαντ, ντουμπάιλαντ, ΝΤΟΥΜΠΑΪΛΑΝΤ: ΠΑΛΑΤΙΑ ΣΤΗΝ ΑΜΜΟ, Ντουμπάιλαντ: Παλάτια στην Άμμο, Κώστας Χριστοφιλόπουλος, ΚΩΣΤΑΣ ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΟΠΟΥΛΟΣ, κώστας χριστοφιλόπουλος, κωστας χριστοφιλοπουλος, ταξιδι, ταξίδι, ΤΑΞΙΔΙ, kostas christofilopoulos, kostas xristofilopoulos, αραβία, ΑΡΑΒΙΑ, ΗΝΩΜΕΝΑ ΑΡΑΒΙΚΑ ΕΜΙΡΑΤΑ, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Εμιρατα, ΕΜΙΡΑΤΑ, Εμιράτα, εμιράτα, ταξιδι, ταξίδι, Ταξίδι, Ταξιδι, Κόσμος, κοσμος, Κοσμος, κόσμος,

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ

Μάρτιος μήνας και μήνας μνήμης, γι’ αυτό η σκέψη όλων των Ελλήνων τρέχει –πού αλλού;– στο 1821. Όταν ξέσπασε η Επανάσταση κι άρχισε ο αγώνας για την απελευθέρωσή μας από τον τουρκικό ζυγό, η Ελληνική ψυχή κυοφορούσε από την άλλη κι όλας μέρα της άλωσης της Κωνσταντινούπολης, μία μόνιμη σκέψη:... Περισσότερα....
  Στη δυτική Πελοπόννησο, στην κοιλάδα του ποταμού Αλφειού, αναπτύχθηκε ο ιερότερος χώρος... Περισσότερα....
Δελφοί: Ο ομφαλός της Γης Στους πρόποδες του Παρνασσού, στο υποβλητικό φυσικό τοπίο που... Περισσότερα....
 ΑΡΧΑΙΑ ΜΕΣΣΗΝΗ: «Η ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΤΩΝ ΓΛΥΠΤΩΝ» Η Μεσσήνη είναι μια από τις... Περισσότερα....
 
 
 ECHORAMA.GR - NTOKIMANTER
 
 

ECHORAMA ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ

Οδοιπορικά του Κώστα Χριστοφιλόπουλου στην Ελλάδα του Πολιτισμού και της Ιστορίας

 
   
   
   
   

Κώστας Χριστοφιλόπουλος Twitter